Thursday 5 May 2011

mari belajar bahasa kedah - part 1

Ok ! Hari ini aku nk merealisasikan harapan mak aku nk tgk anak dia jadi seorang cikgu. Eventhough, dulu time kecik-kecik aku tgk pekerjaan cikgu neh la yang paling best. Pagi pergi sekolah, duduk dalam bilik air-cond, then p kelas mengajar, xde kelas dok mengumpat ddgn bergossip dlm bilik guru, kalau boring mula la p kantin lepak-lepak minum, lastly dh cukup time loceng bunyi balik la. Simple kn? Sorry ok pada bakal-bakal cikgu. Aku tulis berdasarkan pemerhatian aku. No tacing-tacing ok. Peace !


**********


Hari ini aku nk ajak hampa semua mengenali bahasa negeri aku, bahasa Kedah. Aku org kedah tawu, Aloq Staq mai nuhhh. Aku bukan apa, aku tgk kawan-kawan aku dkt Uniten tu suma dok kalut nk belajaq bahasa Kedah. Sampai tergolek-golek aku gelak degaq depa ckp. Dh mcm bunyi ayam mengeram telur dh. Ok, forget bout that ! Seperti biasa, mcm bahasa lain dkt dunia neh, before hampa semua belajaq dgn lebih mendalam aku nk introduce bak kata omputih, beberapa contoh vocabulary org Kedah.


air = ayaq
dahaga air = lapaq ayaq
beritahu/bagi tau = habaq
basikal = beskat/gheghek(gerek)
cuai/clumsy = cemerkap (cemeghekap)
tidur = tidoq
tidoq tak jeghap = tidor tak puas
saya = Chek
awak = hangpa
kamu = hang
mereka = depa/lepa ('e' adalah pronouns dlm ekor)
yang = hat
tension = sakit pala

**********
kicap=toyu
pondan=darai
air kumbah= ayaq acaq
pukul=tibai
lagu ni = 'macam ni'
segan = malas
gila/tak betui = loqlaq
eksyen/megah = ciwi
kelam kabut = kalut
conteng = coghiang
sawah = bendang
jalan tat = jalan tar
kekwat = kerek = sombong...berlagak
Gemuk = Topui
pergi=pi=gi
pasai pa=gena
manja=merap
ceruk=lachuk
bosan=cemuih
menyebai = merajuk
nalanya jauh = jauh sangat...
tertomoih = jatuh tersembam
tat sat = sebentar tadi
Serlum = pakai ?.eg: serlum kasut, serlum" stoking, serlum" baju
dan = sempat
tak dan dan = tak sempat sempat
nyok = nyiur = kelapa
hawin = lempaq/lempar
tauk = buang


Ok. Aku rasa cukup kot takat tu hari ini. Next time cikgu ajaq hampa lagi nohh. Boleh la kalau hampa nak prektis dgn kwn-kwn hampa ka. Boleh eksyen ckit dgn depa. Sebelum tu layan video neh dulu,




 P/S: Aku rasa bahasa Kedah atau bahasa utara neh kalau nk cakap lidah kena keras dan bahasa neh agak kasaq ckit. So, plis dont try this at home.
,

No comments:

Post a Comment